Mint tapasztalt autómentő szakemberek, naponta találkozunk azzal a helyzettel, amikor egy jármű akkumulátora lemerül, legyen az személygépkocsi, teherautó, hibrid vagy diesel autó. Az alábbiakban megosztjuk a biztonságos és professzionális autó bikázás pontos menetét.

Honnan jött a „bikázás” kifejezés?

Érdekességként megemlítjük, hogy a „bikázás” szó eredete valószínűleg a honvédségből származik. A katonák kézikocsira szerelt akkumulátort használtak, amelyet „bikának” neveztek, és ezzel indították el a lemerült harci járműveket. Az elnevezés az idők során átkerült a polgári gyakorlatba is.

A sikeres autó bikázás menete – 5 kulcsfontosságú szabály

1. Ellenőrizzük a feszültséget

Nagyon fontos, hogy az összekötött járművek akkumulátorainak feszültsége egyezzen meg.

  • Általában ez 12V, de néhány speciális jármű esetében lehet más.
  • Soha ne próbáljunk eltérő feszültségű rendszereket összekapcsolni, mert ez komoly károkat okozhat mindkét jármű elektromos rendszerében.

2. Helyes csatlakoztatási sorrend

A csatlakoztatási sorrend betartása kulcsfontosságú a biztonság érdekében:

  • Először mindig a pozitív (+) pólusokat kössük össze a piros kábellel.
  • Ezután a negatív (-) pólusokat fekete kábellel.
  • A fekete kábel másik végét egy fémfelületre csatlakoztassuk a motorblokk közelében.

3. Bikázási időtartam

A sikeres bikázáshoz az alábbi szabályokat kell követni:

  • Teljesen lemerült akkumulátor esetében legalább 8-10 percig hagyjuk a járműveket összekötve.
  • A donorautó motorjának fordulatszáma legyen 2000-2500-as tartományban.
  • A bikázás után minimum 40-50 km folyamatos vezetés javasolt, hogy az akkumulátor teljesen feltöltődjön.

4. Megfelelő bikázókábel kiválasztása

A kábel minősége és mérete kulcsfontosságú:

  • Ujjnyi vastag rézkábel legyen, amely bírja a nagy áramerősséget.
  • A csipeszek széles karmokkal rendelkezzenek a jobb érintkezés érdekében.
  • Legyen minimum 2 méter hosszú, hogy kényelmesen használható legyen bármilyen helyzetben.

5. Biztonságos csatlakoztatás

Az érintkezések stabilitása kritikus:

  • A csipeszeket pontosan és szorosan helyezzük az akkumulátor sarkaira.
  • Kerüljük a laza érintkezéseket, mert ezek szikraképződéshez vezethetnek.

Speciális helyzetek – teherautó, hibrid és diesel autó bikázása

Teherautó bikázás

  • A teherautók általában nagyobb, 24V-os rendszert használnak, így ezekhez speciális kábelek és feszültségű donorjármű szükséges.
  • Ellenőrizzük a csatlakoztatási sorrendet, és mindig használjunk megfelelő vastagságú kábelt.

Hibrid autó bikázása

  • Hibrid autók esetében különösen fontos az autógyártó által javasolt módszer követése.
  • Az ilyen járműveknél a magasfeszültségű rendszerhez soha ne érjünk hozzá.

Diesel autó bikázása

  • A diesel autók nagyobb teljesítőképességű indítómotorral rendelkeznek, ezért erősebb kábelek és stabil donorautó szükséges.
  • Fordítsunk külön figyelmet a bikázás utáni motorjáratásra.

Figyelmeztetések és gyakori hibák

Soha ne tegyük ezt bikázás közben:

  • Ne dohányozzunk az akkumulátor közelében.
  • Ne hajoljunk közvetlenül az akkumulátor fölé.
  • Ne használjunk sérült vagy hibás akkumulátort.
  • Ne hagyjunk elektromos berendezéseket bekapcsolva.

Gyakori hibák, amelyeket el kell kerülni:

  • Rossz polaritású csatlakoztatás.
  • Gyenge minőségű bikázókábel használata.
  • Nem megfelelő csatlakozási pont kiválasztása a negatív pólushoz.

Végszó – Hívj szakembert, ha bizonytalan vagy!

Az autó akkumulátor bikázása nem ördöngösség, de megköveteli a megfelelő tudást és figyelmet. Ha nem vagy biztos a dolgodban, vagy nem rendelkezel a megfelelő eszközökkel, hívj profi autómentőt, aki gyorsan és biztonságosan megoldja a problémát.