Mint tapasztalt autómentő szakemberek, naponta találkozunk azzal a helyzettel, amikor egy jármű akkumulátora lemerül, legyen az személygépkocsi, teherautó, hibrid vagy diesel autó. Az alábbiakban megosztjuk a biztonságos és professzionális autó bikázás pontos menetét.
Honnan jött a „bikázás” kifejezés?
Érdekességként megemlítjük, hogy a „bikázás” szó eredete valószínűleg a honvédségből származik. A katonák kézikocsira szerelt akkumulátort használtak, amelyet „bikának” neveztek, és ezzel indították el a lemerült harci járműveket. Az elnevezés az idők során átkerült a polgári gyakorlatba is.
A sikeres autó bikázás menete – 5 kulcsfontosságú szabály
1. Ellenőrizzük a feszültséget
Nagyon fontos, hogy az összekötött járművek akkumulátorainak feszültsége egyezzen meg.
- Általában ez 12V, de néhány speciális jármű esetében lehet más.
- Soha ne próbáljunk eltérő feszültségű rendszereket összekapcsolni, mert ez komoly károkat okozhat mindkét jármű elektromos rendszerében.
2. Helyes csatlakoztatási sorrend
A csatlakoztatási sorrend betartása kulcsfontosságú a biztonság érdekében:
- Először mindig a pozitív (+) pólusokat kössük össze a piros kábellel.
- Ezután a negatív (-) pólusokat fekete kábellel.
- A fekete kábel másik végét egy fémfelületre csatlakoztassuk a motorblokk közelében.
3. Bikázási időtartam
A sikeres bikázáshoz az alábbi szabályokat kell követni:
- Teljesen lemerült akkumulátor esetében legalább 8-10 percig hagyjuk a járműveket összekötve.
- A donorautó motorjának fordulatszáma legyen 2000-2500-as tartományban.
- A bikázás után minimum 40-50 km folyamatos vezetés javasolt, hogy az akkumulátor teljesen feltöltődjön.
4. Megfelelő bikázókábel kiválasztása
A kábel minősége és mérete kulcsfontosságú:
- Ujjnyi vastag rézkábel legyen, amely bírja a nagy áramerősséget.
- A csipeszek széles karmokkal rendelkezzenek a jobb érintkezés érdekében.
- Legyen minimum 2 méter hosszú, hogy kényelmesen használható legyen bármilyen helyzetben.
5. Biztonságos csatlakoztatás
Az érintkezések stabilitása kritikus:
- A csipeszeket pontosan és szorosan helyezzük az akkumulátor sarkaira.
- Kerüljük a laza érintkezéseket, mert ezek szikraképződéshez vezethetnek.
Speciális helyzetek – teherautó, hibrid és diesel autó bikázása
Teherautó bikázás
- A teherautók általában nagyobb, 24V-os rendszert használnak, így ezekhez speciális kábelek és feszültségű donorjármű szükséges.
- Ellenőrizzük a csatlakoztatási sorrendet, és mindig használjunk megfelelő vastagságú kábelt.
Hibrid autó bikázása
- Hibrid autók esetében különösen fontos az autógyártó által javasolt módszer követése.
- Az ilyen járműveknél a magasfeszültségű rendszerhez soha ne érjünk hozzá.
Diesel autó bikázása
- A diesel autók nagyobb teljesítőképességű indítómotorral rendelkeznek, ezért erősebb kábelek és stabil donorautó szükséges.
- Fordítsunk külön figyelmet a bikázás utáni motorjáratásra.
Figyelmeztetések és gyakori hibák
Soha ne tegyük ezt bikázás közben:
- Ne dohányozzunk az akkumulátor közelében.
- Ne hajoljunk közvetlenül az akkumulátor fölé.
- Ne használjunk sérült vagy hibás akkumulátort.
- Ne hagyjunk elektromos berendezéseket bekapcsolva.
Gyakori hibák, amelyeket el kell kerülni:
- Rossz polaritású csatlakoztatás.
- Gyenge minőségű bikázókábel használata.
- Nem megfelelő csatlakozási pont kiválasztása a negatív pólushoz.
Végszó – Hívj szakembert, ha bizonytalan vagy!
Az autó akkumulátor bikázása nem ördöngösség, de megköveteli a megfelelő tudást és figyelmet. Ha nem vagy biztos a dolgodban, vagy nem rendelkezel a megfelelő eszközökkel, hívj profi autómentőt, aki gyorsan és biztonságosan megoldja a problémát.